Thursday, December 10, 2015

Alustasime kodudeed - Makedoonias

Hei hei! Saranda ja Albaania jäid meist täna seljataha. Kuigi Saranda linn oli saanud üpris koduseks, siis lahkumine pisaraid kaasa ei toonud ja oleme rõõmsad et liigume juba kodu poole.

Eks me hakkame kindlasti igatsema sooja ja sinist vahemerd ja sõbralikke inimesi ja byrekki ja värskeid mereande... Aga suures plaanis jõudis see linn meie jaoks ammenduda.

Täna oli meil pikk sõit Makedooniasse Ohridisse, sõitsime kokku 6 tundi, aga see aeg läks kiirelt ja kõik toimis nagu kellavärk. Lapsed olid rõõmsad ja magasid hästi ja lõunasöögiks saime superhead pastat ja kohvi ja kohale jõudes käisime koos lastega veel spaas ja restoranis ja.... Täna kohe oli selline tore päev :)

Makedoonia kohta ei tea me tegelikult mitte midagi, eeldasime lihtsalt, et see on ilmselt veelgi vähem arenenum, kui Albaania. Me pole tänaseks tegelikult ka suurt midagi näinud ega aru saanud ja ega ei saa ka, sest homme jõuame juba Serbiasse. Esmasel vaatlusel, aga tundub siin olevat asi veidi korrektsem. Liikluses kehtivad taas märgid ja linnad paistsid olevat avaramad ja oma hotellis saime üle kolme kuu teenindajaga vestelda rohkem kui paar päheõpitud sõna. Veini toodi maitsta ja toidud toodi samal ajal ja käidi küsimas, kuidas maitseb. Kuidagi väga teistmoodi ja hea kogemus. Võib-olla lihtsalt sattusime eriti toredasse hotelli :)

Igal juhul reis algas hästi ja edaspidi tuleb kindlasti oluliselt närvilisemaid päevi ette, nii et seda kosutust oli meile väga vaja. See 5 minutit, mis ma täna üksinda saunalaval istusin, oli lihtsalt Heaven... Olen juba 4 kuud sauna igatsenud.

Homme ootab meid ees selline sõit, ilusat päeva meile :)

Monday, December 7, 2015

Muljeid veel

Lõpuks ometi saime pildi sellest vahvast käru-motikast. Neid vurab siin palju ringi, eriti linnast natuke väljas asuvatel teedel. Tegemist siis motikaga, millelt esiratas ja lenks eemaldatud ja selle asemel suur käru. Enamasti on käru kas kaupa või inimesi täis ja nii nad rõõmsalt vuravad :)

Eks need masinad nõuavad vahepeal ikka putitamist ka...

Kui mulle hakkas novembri lõpus tunduma, et siin riigis ei ole jõuludest mingit juttu, sest kusagil ei olnud ühtegi jõulukaunistust ega kuuske, siis nüüd on olukord muutunud. Justkui üleöö on iga juuksuri ja kohviku akendele vilkuvad tulukesed tekkinud ja keset linna ehitakse ka juba mõned päevad kuuske. Poodides on jõulunänn ja no põhimõtteliselt sama värk mis kõikjal mujalgi.

Jõulutunnet enda sees tekkimast pärsib muidugi jätkuv suvine ilm. Päike paistab ja sooja on umbes 15-17 kraadi, aga keset päeva lauspäikese käes on tunne, nagu soojal suvepäeval. Ja tuult siin ka üldse ei ole, koguaeg on meri sile nagu peegel, kõva tuul on olnud paar korda koos äikesevihmadega, aga igapäevaselt on siin merekaldal täielik tuulevaikus, mõnus.... Ja apelsinipuud on nii tihedalt vilju täis, et lausa kollased. Ja tsitruselisi on siin mõnus osta, sest need on kõik nagu meil Eestis koduaia õunad, ilma kaitsva läikiva vahakihita, mõnusalt matid :) Norale kingiti eile ühes meie lemmikrestoranis sidrun, mis on peaaegu sama suur, kui ta pea!

Päikeseloojangute värvidemäng

Apelsinid
Iga päev on mereääres kalurid, nagu mingid suured staarid. Rahvas seisab kai peal ja jälgib nende saaki ja kuidas nad kala puhastavad ja seal nad siis vestlevad ja kauplevad.

Detsembri kuus saab veel murul pikutada.

Saime jälle mingit rupskijama :)

Viimased päevad kulgevad meil rahulikult, täna vist peaks juba asju proovima kokku pakkida. Auto on pikaks reisiks ette valmistatud ja ilusti seest ja väljast puhas. Gundo jalgratas on leidnud uue ja loodetavasti tänuliku omaniku. Meie lapsekäru otsib veel omanikku, aga ehk leiame homme ka sellele soovija. ja juba neljapäeva hommikul on START! Ootame põnevusega nii reisi ennast kui ka kojujõudmist!

Sunday, November 29, 2015

10 päeva veel Sarandas

Varsti ootab meid seiklusterohke kojusõit, aega oleme selleks tripiks varunud nii umbes 12 päeva ( Tartust Sarandasse tulime 9 päevaga ). Pikemalt võtame aega selleks et tagasiteed ka nautida saaks ja mõnes kohas oleme ehk ühe öö asemel ka kaks. Üks asi millest me siin olles puudust tunneme on üks Eesti mõistes korralik spaa keskus ja tagasiteel on hotelle broneerides sauna ja basseini olemasolu ühed tähtsamaid kriteeriume :) Lapsed on meil ka vees väga õnnelikud, nii et miks mitte.

Esimesed nädalad siia jõudes oli meil kõigest vasikavaimustus ja tahtsime ikka kindlasti iga päev kusagil uues restoranis söömas käia, et kõik kohad ära proovida. Nüüd on taas selline tunne, et kohe kohe lahkume ja tahaks ikka kõike veel proovida :) Uusi kohti leiame ikka endiselt ja lisaks tahavad ka heades ja äraproovitud kohtades paljud road veel degusteerimist.

Veel on meie igapäevaste meeldivate harjumuste sekka sujuvalt liitunud ka ennelõunased kohvitamised kohvikus. Kohvikuid ( ja väikeseid poode ja igasugu muid ühemehe ärisid ) on siin igal nurgal, kohv on odav ja hea ja enamsti pakutakse tavalisele türgi kohvile ja espressole lisaks ka frappet ja cappuccinot ja šokolaadiseid kokteile. Isegi Nora on juba ära harjunud ja nõuab kohvikusse jõudes kakaod või milkshake´i. Eestis on vist üpris keeruline harjuda, et latte maksab 2,5 eurot või rohkemgi, siin jääb hind 1 euro kanti.

Ilmad on viimastel päevadel olnud tormised. Äike on nii tugev et aknaklaasid värisevad ja vihma sajab nii tihedalt et rõdupiirdest kaugemale ei näe. Need paar eriti vihmast päeva tõmbasid ka meie korteri sisekliima nii niiskeks, et aknaklaasid olid seestpoolt koguaeg märjad. Meil on siin korteris tegelikult 3 konditsioneeri ja neil kõigil on ka soojafunktsioon, aga niiskus ei kao ikka kuhugi. Täna õnneks paistab päeval taas päike ja õhk saab kohe mõnusam. Jumal tänatud et ei pea siin päriselt elama, kuigi jahe on siin vaid lühikest aega aastas, oleme me siiski oma mõnusa vannitoa põrandakütte ja soojustatud elamistega ikka väga ära harjunud.

Eile oli Albaania iseseisvuspäev, lootsime linnast eest leida mingeid vastavaid üritusi ja lippudega inimesi ja restoranides spetsmenüüsid ja erilist pidupäeva tunnet, aga mida ei olnud, oli kõik see eelnev. Täiesti tavaline laupäev, isegi ühtegi lippu ei ole väljas ja me pole veel ühtegi ilutulestiku raketti linna kohal märganud.... Ei teagi, ju nad siis eriliselt ei tähista....

Autole saime käte ja jalgadega seletades ( Gundo teab paremini kuidas ta täpsemalt seal suhtles ) lõpuks mingisugused M+S märgistusega rehvid alla. Gundo küll ütleb et need näevad väga suverehvide moodi välja, aga vähemalt on täitsa uued ja kui märgistus peal ju siis ikka lamellidega tegu on.  Eestis ootavad meid korralikud talverehvid, nii et loodame et me siis kusagil tagasiteel lume kätte ei jää. Meil oli küll algselt plaan, spontaansed nagu me oleme, et kui teeolud kehvaks lähevad, keerame esimesse rehvivahetuspunkti sisse ja laseme talvekad alla kruvida. Meie heale plaanile, aga tõmbas vee peale Serbias kohustuslikud olevad talverehvid ja ei hakka riskima sellega, et meid riiki ei lubata.

Mis siis veel....Ilmad lähevad taas päikseliseks tagasi ja viimased nädalad püüame endasse veel maksimum koguse D-vitamini saada. Minu hammaste ravimise ( või õigemini esteetika ) protsess ei ole veel lõpule jõudnud. Nagu ikka, alguses tundus, et aega on ju nii palju, aga alles nüüd on portselan laminaadid valmimisel ja järgmisel nädalal loodan neid juba oma hammastel tunda. Siis kirjutan ka hambaravi protsessist ja hindadest siin Albaanias pikemalt. Kudunud olen ka ikka omajagu, nii tellimusi kui ka oma lastele ja Gundo suure kampsuni loodan ka enne tagasiteele asumist valmis saada, siis on hea soe :)

Otsustasin, et Norakesel võiks ikka sel aastal juba jõuluajast veidi rohkem rõõmu olla ja tegin talle 24 pisikingitusest koosneva jõulukalendri. Siis meil autos vahva iga päev uue asjaga jutustada ja
mängida :)
Mila on meil juba poole aastane ja ei püsi enam eriti paigal, vaid teeb kõhuli väga aktiivseid tiire ja kui varem saime restorani minnes Mila kenasti kõrvallaua peale panna ja talle siis nägusid teha, siis nüüd soovib ta alates laudlinast kõik asjad ära süüa ja selili laelampe ta enam miskipärast vaadata ei viitsi :D

Tagasisõit algab 10. detsembril, seekord läbime järgnevad riigid - Makedoonia, Serbia, Ungari, Slovakkia, Tšehhi, Poola, Leedu, Läti, Eesti. Loodame et kõik piiriületused lähevad sujuvalt ja et keeruline olukord Euroopas meie teekonda väga ei mõjuta.

Nautige sügist ja varsti oleme juba kodus!

Tuesday, November 24, 2015

Saranda ümber on nii mõndagi ilusat

Ükspäev otsustasime et võiks linna ümbruses veidi ringi vaadata. Mere ääres jalutades on meile silma jäänud veidi eemal mäe otsas oleva lossi varemed. Saime selgeks et tegemist on Lekursi kindlusega. Ausalt öeldes ei olnud ma kindel kas üles mäe otsa on ikka autoga võimalik sõita, aga õnneks täitsa on ja sinna suunavad viidad ja viib päris korralik asfalttee.
Ja wow, see loss või kindlus seal mäe otsas ei ole üldse varemetes, vaid seal asub imeilus restoran ning kohvik. Praegusel hooajal on see muidugi suletud, aga vaated on super ilusad ja terve Saranda linn otsekui peo peal. Aga vaadake ise kui kaunis seal oli.

Ja sealt kõrgelt mäe otsast nägime ka teisel pool linna asuvat valget kirikut, mida otsustasime siis järgmiseks otsima minna. Sinna viis juba veidi keerulisem tee ja vahepeal tundus, et tahaks loobuda, sest kitsas ja auklik tee kõrge mäe küljel ei ole just kõige mõnusam sõitmiseks. Kohale me jõudsime ja ees ootas tõeline imedemaa. Tegemist siis moslemite pühapaigaga ja niipalju kui me jutust aru saime on see eraomanduses olev 6 aastat tagasi ehitatud kirik. Ehitis on nii väljast kui sees nähtavalt luksuslik ( seest kahjuks pilte ei ole) ja kogu ülejäänud riigi mahajäämust arvestades tekkis ikka tunne et miks suur raha peab just jumalate kodadega kaasas käima, aga nii lihtsalt on....

Friday, November 20, 2015

Kuidas Gundo oma vennale öösel Kreekasse vastu läks.

Alustan Albaania mainest. Enamus inimestel tekkis kindlasti küsimus, et miks just Albaania??? Vastus on kliima, meri, toit ja hinnad. Kahjuks teatakse Albaaniat aga suuresti negatiivsest küljest ja üks negatiivne komponent on maffia. Olles ka ise teinud eeltööd Albaania kohta, sattusin kordi artiklitele, kus oli sellest nähtusest juttu. Kitsamalt aga olen näinud artikleid, kus räägitakse autovargustest ja seda ka politseinikeks maskeerunud varaste poolt.

Sissejuhatus tehtud, asugem asja juurde. Meile tuli külla vend ja ta kaasa Küproselt, kuid ma pidin nad öösel tooma ära Kreeka piirilt. See asub siit ca 50km kaugusel, kuid mööda mägiteid võtab aega ca üks tund. Asusin teele ca kahe paiku öösel. Üksikud autode tuled keset mägesid öösel on juba piisavalt meeli ergutavad, kuid mingi hetk nägin ees mingeid tee töödele sarnanevaid märke ja vilkuri moodi tulukesi. Lähemale jõudes ka paari tumedates kostüümides meest. Keegi vehkis ja ma nägin, et isiku nägu oli kaetus salli taolise esemega. Sel hetkel oli juba pulss väga kõrge ja elu hakkas silme eest läbi jooksma. Samuti oli siiras hetkeline mõte, et peaksin sealt põgenema (vedas, et see vaid mõtteks jäi). Näokattega mees palus avada akna ja küsis dokumente, samuti palus näha minu peopesasid. Samuti küsis, mis mind öösel seal sõitma sunnib. Vastused käes, lasi mul minna. Kui selline sündmus leiaks aset Eestis, ei tunduks see hirmutav, kuid siin oli see ikka päris õudne. Käed värisesid veel mõnda aega järele.

Mõne hetke pärast olin piiril (Albaania poolel) ja seal hakati siis kogu autot läbi vaatama. Kontrollija küsis pidevailt huvitavaid küsimusi. Nt mis on kapoti all- vastuseks saades, et mootor, palus siiski kapoti avada ja veendus ise. Samuti vaatas auto põhja alla ja küsis taas, et mis seal all on- vastus, et ma pole seal all ise viibinud. Eks ta sai ka ise aru, et ma ei vea vist midagi ja lasi mu ikka minema. Siis tuli Kreeka pool, kus olid ikka väga tigedad valvurid. Sisenesin piiripunkti hoonesse eeldades, et seal kuskil on mu vend. Piirivalvur kukkus aga midagi kohe sõimama, et mis ma tahan siit ja andku ma talle oma pass jne. Ma ütlesin, et ei taha üle piiri minna ja tal pole minu passi selleks vaja. Tekkis väike sõnasõda, kuid mind kuskile pokrisse ei viidud ja kõik laabus. Vend ja ta kaasa pidid suvalise Albaania kodanikuga sõitma Kreeka punktist Albaania punkti, kuna see vahe (ca 500m) oli eraldatatud kõrge aiaga.

Lõpuks jõudsime ikka tagasi Sarandesse ja tagantjärele lahe meenutada. Siin piiri peal võetakse sind kui mingit tüütüt putukat ja teenindus on ikka päris karm.
Meie külalised Marko ja Adriana

Thursday, November 19, 2015

Üks pilt ütleb rohkem....

Lemmik mänguväljak, otse mere ääres ja atraktsioonid on enam vähem terved :)

Kala sööme nii kodus kui restoranis. Hetkel siis kodune variant.

Lapsed on selle paari kuuga nii palju restoranis käinud, et ehk on lootus et millalgi saabuvad ka korralikud lauakombed.

Õed mänguhoos. Nora on tegelikult juba päris hea lapsehoidja Milale. Väike õde on super rahul, kui suurem talle asju kätte toob või niisama nalja teeb vaateulatuses.

Väike byreki peatus. Kohalikud pirukad on siin ülimaitsvad.

Just niimoodi meie päevad mööduvadki - kokteilid, tited ja vahemeri :D

Sööklatoit - paremal lambapeasupp ja vasakul ühe eurone ports makarone hakklihaga.

Meie lemmikus kalarestoranis. See on selline mõnus varjatud koht natuke linnast väljas kaubasadamas. Kõik on alati värske ja lihtsalt ülimaitsev.

Mõnel päeval leiab Nora mänguväljakult ka sõpru, siin sööb ta küpsist koos Nataliaga.
Sellised vahvad härrad istuvad igal pool ja ajavad niisama juttu või joovad kohvi või rakit või mängivad dominot.

Kui Eestis me kohvi üldse ei tarbinud, siis siin käime peaaegu igapäev kohvikus mõnd meeldivat kohvikokteili joomas. Need on imemaitsvad ja rahakotisõbralikud.

Krabi calzone, Nora oli sellise roa üle muidugi väga õnnelik!

Tuesday, November 3, 2015

Kuidas me koos perega rupskirulli sõime

Täna hommikul linna jalutades leidsime majade vahelt ühe tillukese söögikoha, mille ees peremees mingit ahvatlevat liharulli lõkkel keeras. Uurisime millega tegu ja loomahäälte matkimist abiks võttes saime teada et tegemist lambalihaga. Kui ka sõrmed seletamisel appi võtsime, selgus et valmis on see pala kahe tunni pärast.
Kaks tundi hiljem olime kogu perega uuesti platsis ja võtsime laua taga istet. Peremees võttis meilt 5 eurot raha ja lubas selle eest terve kilo liha peagi lauale kanda, ooo jeeee, ootusärevus kasvas. Liha nägi lauale jõudes tõesti ahvatlev välja, pealt mõnusalt krõbe ja seest mahlane. Asusime siis maitsma ja selgus et tegemist on pesuehtsa rupskirulliga :) Nimelt oli rulli keeratud ja soolikatega tihedalt kinni seotud kõik lamba sees olevad sise ja muud elundid. Maks oli väga hea, aga kõik muu mitte nii väga.... Igatahes pakkisime pool saagist salaja laua all kilekotti ja ülejäänud poolest umbes pool suutsime ka ära süüa. Põnev lugu igal juhul ja koht oli ka autentne. Kohalikud mehed jõid rulli kõrvale loomulikult rakit, mida peremees aegajalt nende teeklaasidesse otse pudelist käis juurde valamas, seda siis teisipäeval umbes 12 paiku päeval :)
Ootusärevalt kaetud laua taga.

Krõbe rull saabub.

Mila otsustab siiski taas piimakokteili kasuks.

mmmmm....

Selline vahva baar.

Ilmselt meid ikka vaadati natuke kui tulnukaid, kes ronisid lastega baari ja segasid kohalike rahulikku raki joomist

Mõnus oaas majade vahel

Rull on päris suur

Näeb ju ahvatlev välja?

Teistel päevadel oleme seal samas sütel tervet lammast küpsemas näinud.